Loggar
Loggar
Loggar genereras från flera håll av systemet, exempelvis:
- När man skapar nya objekt som kunder, bilar, anställda, användare osv
- Vid uppdatering av objekt
- Mottagen information från externa länkar (bl.a Planet, Trapeze, Taxibokning)
- Skickad information till externa länkar (bl.a GPS positioner)
- Systemloggar (bl.a dispatch till bilar, bokning godkänd eller nekad av bil)
Sökalternativ
- Datum
Det datum som loggen skapats - Från- och till tid
Används för att specificera tidpunkt för loggen. Observera att det genereras väldigt många loggar dagligen, så specificera din sökning så mycket det går - Kategori
Vilken typ av kategori loggposten tillhör. Exempelvis order, vehicle, system, geography-addresses - Värde
Avser oftast vilken databas-ID det är på objektet som påverkats. Detta för att förenkla felsökning hos kundtjänst - Data
Innehåller logginformation om meddelanden, ändringar eller allmän information - Översätt data
Enkel översättning utav loggpostens data
I många fall innehåller kolumnen Data mycket information som dolts i tabellen. Klicka på raden för att expandera den.
När en rad är expanderad kan det i bilden finns möjlighet att öppna det påverkade objektet. Som i bilden ovan är knappen synlig, kategorin är order och värdet är 5872. Vid klick på Öppna-knappen som är längst till höger på den raden kommer ordern/bokningen öppnas i en ruta (precis som när du öppnar en bokning under Bokningar).
Snabbkommandon
- Hoppa till Datum = ALT + d
- Hoppa till Från tid = ALT + f
- Hoppa till Till tid = ALT + t
- Hoppa till Kategori = ALT + k
- Hoppa till Värde = ALT + v
- Hoppa till Data = ALT + dd
- Rensa alla sökfält = ALT + x